Aktualności
Rzemieślnicze kwalifikacje zawodowe w CEIDG
- Szczegóły
Od 1 października br. rzemieślnicze kwalifikacje zawodowe są dostępne w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Z tego rozwiązana mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy posiadający już kwalifikacje zawodowe, jak i rzemieślnicy dopiero wchodzący na rynek pracy.
Dyplom mistrzowski i świadectwo czeladnicze w CEIDG
Wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą, które otrzymają świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski po 1 października 2020 r. zostaną automatycznie objęci tym ustawowym rozwiązaniem. Z kolei w przypadku przedsiębiorców, którzy uzyskali uprawnienia do tytułu zawodowego przed 1 października br., informacja w zakresie posiadanych przez przedsiębiorcę kwalifikacji rzemieślniczych jest dokonywana wyłącznie wtedy, gdy przedsiębiorca wystąpi z wnioskiem o wpis w CEIDG.
Tryb postępowania i nowe dane w CEIDG
Przedsiębiorcy przystępujący do egzaminu mistrzowskiego lub czeladniczego po 1 października br. są zobowiązani poinformować we wniosku o dopuszczenie do egzaminu o fakcie posiadania wpisu w CEIDG. Na tej podstawie izba rzemieślnicza w terminie 14 dni roboczych od dnia uzyskania dyplomu mistrza lub świadectwa czeladniczego dopisze informacje o posiadanych kwalifikacjach na stronie CEIDG.
Natomiast w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali kwalifikacje zawodowe przed 1 października br. uzyskanie wpisu w CEIDG będzie obywało się na wniosek. W tym celu należy zwrócić się do Izby Rzemieślniczej z wnioskiem o zamieszczenie w CEIDG posiadanych już kwalifikacji zawodowych.
Na stronie CEIDG w formularzu danych o przedsiębiorcy są zamieszczone takie dane, jak:
- data egzaminu (data wystawienia dyplomu lub świadectwa),
- nazwa Izby Rzemieślniczej, która wydała dyplom lub świadectwo,
- tytuł zawodowy: mistrz lub czeladnik,
- nazwa zawodu,
- symbol cyfrowy zawodu,
- data cofnięcia kwalifikacji zawodowych.
Zachęcamy wszystkich przedsiębiorców posiadających już kwalifikacje rzemieślnicze do składania wniosków o wpis do CEIDG. To dobra okazja do promocji wszystkich przedsiębiorców reprezentujących zawody rzemieślnicze.
Wniosek o wpis w CEIDG w zakresie posiadanych kwalifikacji zawodowych
List Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego
Skargi na działanie izb rzemieślniczych w zakresie dopisywanych informacji w CEIDG, będzie rozpatrywał Związek Rzemiosła Polskiego.
Zapraszamy także do obejrzenia kilkuminutowej animacji i jej skróconej wersji w postaci spotu promującego dialog społeczny oraz jego rolę w rozwijaniu i upowszechnianiu kwalifikacji zawodowych w rzemiośle.
FILM PROMOCYJNY
SPOT
Biuro Cechu nieczynne
- Szczegóły
Informujemy, że w dniach
od 22 do 24 grudnia 2020 roku
oraz
31 grudnia 2020 roku
biuro Cechu będzie nieczynne.
Umów wizytę w Urzędzie Skarbowym
- Szczegóły
Załatw sprawę z urzędem skarbowym bez wychodzenia z domu, a konieczną wizytę umów wcześniej – zachęca KAS
- Krajowa Administracja Skarbowa przypomina, że Urzędy Skarbowe realizują swoje zadania tak jak dotychczas i zachęca ze względu bezpieczeństwa do korzystania ze zdalnych form kontaktu.
- Jeśli jednak musisz przyjść do urzędu, zarezerwuj wcześniej wizytę na stronie podatki.gov.pl lub telefonicznie.
E-wizyta w urzędzie to zmiana sposobu podejścia do obsługi bezpośredniej w urzędach skarbowych. Sprawę w urzędzie podatnik załatwi po wcześniejszym umówieniu przez Internet lub telefonicznie, a do urzędu wybierze się w dogodnym dla siebie dniu i godzinie, unikając długiego czekania w kolejce.
Na wizytę można umówić się:
- elektronicznie – dzięki systemowi Rezerwacja wizyty w urzędzie skarbowym,
- telefonicznie – dzwoniąc do swojego urzędu skarbowego.
Ważne!
- Nie musimy rezerwować wizyty, jeśli chcemy jedynie złożyć dokumenty, a nasza sprawa nie wymaga konsultacji z pracownikiem urzędu.
- Konieczność rezerwacji planowanej wizyty nie dotyczy urzędu wyspecjalizowanego, tzn. Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy.
Korzystanie z usługi w czterech krótkich krokach:
- Zarezerwuj wizytę wybierając rodzaj sprawy, datę i godzinę, w której możesz przyjść do urzędu. Następnie podaj swoje dane.
- Odbierz pocztę e-mail, jeżeli podasz jej adres. Otrzymasz informację potwierdzającą rezerwację wizyty ze wszystkimi szczegółami.
- Przyjdź do urzędu na godzinę wskazaną w rezerwacji i udaj się do miejsca wskazanego szczegółowo w potwierdzeniu rezerwacji.
- Jeśli wiesz, że nie możesz skorzystać z zarezerwowanej wcześniej wizyty, odwołaj ją dzwoniąc do urzędu. Dzięki temu inna osoba będzie mogła szybciej załatwić swoją sprawę.
Link do animacji https://www.youtube.com/watch?v=icMJ6sbmV9Q
Jakie korzyści daje nam e-rejestracja?
Możliwość rezerwowania wizyt przez Internet ma przede wszystkim ułatwiać podatnikom załatwianie ich spraw. Z kolei dzięki wprowadzeniu zasady, że bezpośrednio w siedzibie urzędu obsługiwani są wyłącznie klienci umówieni, unikniemy kolejek co z pewnością powinno poprawić komfort obsługi, ale i bezpieczeństwo podatników.
Ponadto mamy większą możliwość dostosowania zasobów urzędu do potrzeb podatników, ponieważ większe siły możemy skierować na te usługi, które cieszą się największym zainteresowaniem.
Ważne!
Klienci będą przyjmowani z zachowaniem szczególnych środków ostrożności. Prosimy o stosowanie się do zaleceń zamieszczonych w siedzibach urzędów.
Ponadto, informujemy że na stronie podatki.gov.pl/usługi-online przedsiębiorcy i wszyscy podatnicy w jednym miejscu znajdą m.in. linki do elektronicznych zeznań podatkowych, zaświadczeń, jednolitego pliku kontrolnego (JPK), wniosków o ustanowienie i odwołanie pełnomocnika czy karty podatkowej. Pamiętaj: jeśli nie znajdziesz interesującej cię sprawy, możesz napisać pismo ogólne do urzędu przez ePUAP i podpisać je profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Sprawne rozliczanie podatków lub korekty bez wizyty w urzędzie skarbowym umożliwiają również znane e-usługi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli Twój e-PIT i e-Deklaracje, dostępne na podatki.gov.pl.
Więcej informacji na temat rozliczeń znajduje się na stronach internetowych poszczególnych izb administracji skarbowych i urzędów skarbowych.
Wystąpienie Związku Rzemiosła Polskiego skierowane do Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ograniczenia w samodzielnym poruszaniu się dzieci w wieku do 16 lat
- Szczegóły
Związek Rzemiosła Polskiego – Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej skierował wystąpienie do Pana Jarosława Gowina Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii.
Przedmiotowe wystąpienie jest efektem szczegółowej analizy zapisów § 26 ust.2b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – mówiącego o tym, że: „Małoletni do ukończenia 16. roku życia, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00, mogą przemieszczać się wyłącznie pod opieką osoby sprawującej władzę rodzicielską, opiekuna prawnego albo innej osoby dorosłej, chyba że przemieszczanie się ma na celu dotarcie do szkoły lub placówki oświatowej albo powrót z nich do miejsca zamieszkania" oraz innych przepisów jednorazowych, wprowadzonych w związku z pandemią.
Na tym tle powstały dwie sprzeczne wykładnie: intencyjna - skłaniająca do stwierdzenia, że przedmiotowe ograniczenie nie dotyczy młodocianych pracowników oraz literalna - według, której młodociany pracownik jest małoletnim, a więc przedmiotowe ograniczenie dotyczy młodocianych pracowników w wieku do 16 lat.
W celu uniknięcia komplikacji w zakresie respektowania przepisu i kierując się literalną wykładnią - ZRP wystąpił z wnioskiem o pilną zmianę w/w regulacji.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią wystąpienia TUTAJ