Z dniem 1 stycznia 2015 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j. t. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą o VAT”, do ewidencji przy zastosowaniu kas zobowiązani zostali wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. Jednocześnie na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ust. 8 tegoż artykułu ustawy o VAT Minister Finansów został upoważniony do zwolnienia, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku stosowania kas przy ewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego. W latach 2015 – 2016 będzie obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów, o którym mowa na wstępie.

Katalog zwolnień przedmiotowych z obowiązku stosowania kas rejestrujących przy ewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego zawiera załącznik do rozporządzenia. Podatnicy wykonujący czynności wymienione w tym załączniku, co do zasady, korzystają ze zwolnienia do 31 grudnia 2016 r.

W rządowym projekcie przepisów dotyczących umów na czas określony znajduje się luka, która może spowodować, że na stały kontrakt pracownik może poczekać nawet do piątej zawieranej umowy.

Niekorzystny dla zatrudnionych skutek wprowadzenia zmian wynika z przepisów przejściowych zawartych w rządowym projekcie. Jego art. 5 ust. 2 przewiduje, że do umów o pracę na czas określony trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji stosowane będą już nowe ograniczenia dotyczące zatrudnienia terminowego, a więc 33–miesięczny limit czasowej pracy, w trakcie którego można zawrzeć maksymalnie trzy terminowe umowy. Ten sam przepis zastrzega jednak także, że kontrakt terminowy trwający w dniu wejścia w życie nowych przepisów jest uważany za pierwszy (czwarty przekształci się w stały). To właśnie ta regulacja jest niekorzystna dla zatrudnionych.

Ministerstwo Finansów uruchomiło Portal Podatkowy. To pierwszy etap wdrażanego nowego systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, wspierającego podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Pod jednym adresem www.portalpodatkowy.mf.gov.pl znajdą Państwo wszelkie niezbędne informacje dotyczące podatków. Portal docelowo będzie składał się z dwóch elementów: części ogólnodostępnej i dostępnej po zalogowaniu.

Od 18 sierpnia można korzystać z części ogólnodostępnej portalu, umożliwiającej składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, zawierającej informacje o zmianach w przepisach podatkowych i ich wykładnię, kalendarz z ważnymi terminami oraz kalkulatory. W tej części portalu umieszczone są także wszelkiego rodzaju formularze, zarówno te interaktywne do składania drogą elektroniczną, jak i tradycyjne do wydruku, a także instrukcje ich wypełniania - częścią portalu jest system e-Deklaracje (strona www.e-deklaracje.gov.pl). Tu podatnik może też poszukać danych kontaktowych jednostek administracji podatkowej i celnej. Portal oferuje także wyszukiwarki: organizacji pożytku publicznego, aktywność numerów VAT UE oraz interpretacji ogólnych i indywidualnych organów podatkowych.

Natomiast portal w części zalogowanej, który jest w tej chwili w przygotowaniu, będzie stanowił bezpośredni kanał komunikacji z organami podatkowymi, a konto podatnika umożliwi dostęp do własnych danych podatkowych. Rejestracja na portalu umożliwi nie tylko przesyłanie deklaracji z konta, ale także możliwość elektronicznego odbierania i składania pism z i do organów podatkowych, przeglądania złożonych deklaracji oraz statusu prowadzonych spraw.

Portal wchodzi w skład serwisu Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl.

W tym roku już po raz dwunasty została przeprowadzona kolejna edycja ogólnopolskiego konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy”. Organizatorami konkursu są: Ministerstwo Finansów i Business Centre Club.

Kapituła konkursu utworzona przez regionalne organizacje pracodawców i przedsiębiorców za tworzenie przyjaznej atmosfery między urzędami skarbowymi, a przedsiębiorcami oraz promowanie wysokich standardów działalności w administracji podatkowej w województwie kujawsko-pomorskim wyróżniła pięć urzędów skarbowych, w tym po raz pierwszy Urząd Skarbowy w Lipnie.

Z tej okazji w dniu 25 czerwca 2014 r. w siedzibie Business Centre Club w Warszawie odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów i dyplomów regionalnych XII edycji konkursu.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie pragnie podziękować wszystkim przedsiębiorcom z powiatu lipnowskiego, którzy zaangażowali się w to przedsięwzięcie, i przyczynili się do uzyskania tego zaszczytnego wyróżnienia. Jest to Nasz wspólny sukces.

Ze swej strony Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie zapewnia, że Urząd nadal będzie czynił starania, aby współpraca organu podatkowego z przedsiębiorcami i ich obsługa była sprawna i jak najbardziej spełniająca ich oczekiwania, a jednocześnie w jak najmniej dotkliwy sposób ingerowała w działalność gospodarczą.